ဂါမ၀ါသီပဲြေက်ာင္း လက္ေ၀ွ႔၊ သိုင္းအတတ္ပညာ အက်ဥ္း

By Ko Soe Gyi

ဂါမ၀ါသီပဲြေက်ာင္း လက္ေ၀ွ႔၊ လက္ပမ္း သိုင္းအတတ္ပညာ အက်ဥ္း

ေ႐ွးျမန္မာတို႔သည္ ပဲြေက်ာင္းလက္ေ၀ွ႔လက္ပန္းအတတ္ကို ေအာက္ပါကဗ်ာႏွင့္ မွတ္သားလြယ္ေအာင္ ဖဲြ႕ဆိုခဲ့ၾကပါသည္။

ေမ်ာက္ေလးကြက္ခ်ိဳး၊ က်ားကိုးကြက္သြား၊ နဂါးေၾကးလွန္၊ ကုမၻဏ္ပန္းခူး၊ ဘီလူးပန္းဆဲြ၊ ပုလဲတဲြသီ၊ နက်ည္ပ်ားတုတ္၊ က်ားပုတ္လက္ၾကမ္း၊ ၀က္၀ံ၀မ္းခဲြ၊ ေမ်ာက္လဲႊေျမလူး၊ ကၽြဲဦးတိုက္ေခြ႕၊ ေမာင္းလဲႊေမြ႕သည္၊ လက္ေ၀ွ႔လက္ပန္း၊ ဆယ့္ႏွစ္ခန္းတည္း။

– ေမ်ာက္ေလးကြက္ မွာ ေျခေလးကြက္ကို ေမ်ာက္၏ လ်င္ျမန္ျခင္းျဖင့္ ခုန္၍ ေ႐ႊ႕ရ၏။

က်ားကိုးကြက္သြား ၌ ေျမျပင္ေပၚ၌ မိန္းမထိုင္ ထိုင္ခ်၍ က်ားသတၱ၀ါ၏ဟန္ျဖင့္ တိုက္ခိုက္ရမည္။

ကၽြဲဦးတိုက္ေခြ႕ ေလ့က်င့္ခန္းမွာမူ အလြန္ပင္ပန္း၏။ ခိုင္ခံ့ေတာင့္တင္းေသာ တိုင္တစ္တိုင္၌ ကိုယ့္ရဲ႕ဦးေခါင္းႏွင့္တိုင္း၍ အုန္းဆံဖတ္မ်ားကို ခ်ည္ေႏွာင္၍ ေခါင္းျဖင့္ေဆာင့္ၿပီး ေလ့က်င့္ရ၏။ ကၽြဲဦးတိုက္ေခြ႕ေလ့က်င့္ခန္းကို ေလ့က်င့္ေအာင္ျမင္ေသာအခါ ေခါင္းတိုက္ခ်က္သည္ ရန္သူ၏ရင္၀ကို အေျမႇာက္ဆန္မွန္သလို ခံစားသြားရေအာင္ တိုက္ခိုက္ႏိုင္မည္။ ဤက်င့္စဥ္ ၿပီးဆံုးေအာင္ျမင္ေသာအခါ ေရွ႕သို႔၊ ေနာက္သို႔၊ ဘယ္သို႔၊ ညာသို႔ ေခါင္းဆတ္ျခင္းေလးမ်ိဳးကို ေလ့က်င့္ ရျပန္၏။ ထိုေခါင္းဆတ္ေသာေလ့က်င့္ခန္း၌ အိုးမ်ားကိုႀကိဳးျဖင့္ဆိုင္း၍ ေခါင္းျဖင့္ဆတ္ရ၏။ အိုးမ်ားကဲြေအာင္ ေလ့က်င့္ရမည္။ ထို႔ေနာက္ အုန္းသီးအခံြကၽြတ္မ်ားကို ကဲြေအာင္ေလ့က်င့္ရမည္။

ဤအဆင့္ေအာင္ျမင္မွ သတ္ကိုးသတ္၊ ေမာင္းကိုးေမာင္းကို ေလ့က်င့္ရသည္။ သတ္ကိုးသတ္ ဆိုသည္မွာ လူ၏ခႏၶာကိုယ္၌ တိုက္ခိုက္ရာတြင္ အဓိကအားကိုး၍ အသံုးျပဳရေသာ အမာပိုင္းကိုးေနရာျဖစ္၏။ ေမာင္းကိုးေမာင္းဆိုသည္မွာ တိုက္ခိုက္ရာ၌ ေရွာင္ျခင္း၊ တိမ္းျခင္း၊ ကြယ္ျခင္း၊ ကာျခင္း၊ ပယ္ျခင္း၊ ခုတ္ျခင္း၊ ညႇပ္ျခင္း၊ ခံျခင္း၊ ညႊတ္ျခင္း၊ ယို႔ျခင္း၊ ယိမ္းျခင္း၊ လိမ္ျခင္း၊ ခုန္ျခင္း၊ လဲႊျခင္းျပဳလုပ္ရာ၌ အသံုးျပဳေသာအပိုင္းကို ေမာင္းဟုေခၚသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ သတ္ကိုးသတ္ျဖစ္သည့္ ေခါင္း၊ ဘယ္လက္သီး၊ ညာလက္သီး၊ ဘယ္တံေတာင္၊ ညာတံေတာင္၊ ဘယ္ဒူး၊ ညာဒူး၊ ဘယ္ေျခ၊ ညာေျခတို႔သည္ သတ္ကိုးသတ္ အမာပိုင္းကိုးခုျဖစ္ရာကား ထိုေနရာမ်ားမာေက်ာေစရန္ ေလ့က်င့္ရ၏။ ထို႔အတူ ေမာင္းကိုးေမာင္းဟူေသာ ဘယ္လက္ဖ်ံ၊ ညာလက္ဖ်ံ၊ ဘယ္လက္ေမာင္း၊ ညာလက္ေမာင္း၊ ဘယ္ေပါင္၊ ညာေပါင္၊ ဘယ္ေျခသလံုး၊ ညာေျခသလံုးႏွင့္ ေက်ာကုန္းစသည့္ ေမာင္းကိုးေမာင္းကိုလည္း သြက္လက္လႈပ္ရွားႏိုင္ေစ ရန္ ေလ့က်င့္ရျပန္သည္။

ေရွးျမန္တို႔သည္ေျခကိုေ႐ႊ႕၍ သိုင္းကြက္နင္းရေသာ ေျခကြက္မ်ားကို ျမန္မာ႔စစ္တုရင္ပညာႏွင့္ သံုးပံုဖဲပညာတို႔တြင္ ျမႇပ္ႏွံထားခဲ့သည္။ ေျခကြက္မ်ားမွာ နယ္ကြက္၊ ေလးကြက္ေခၚ စစ္ကဲကြက္၊ ငါးကြက္ေခၚ ဆင္ကြက္၊ ခုႏွစ္ကြက္ေခၚ ျမင္းကြက္၊ ႐ွစ္ကြက္ေခၚ ရထားကြက္၊ ဆယ့္ႏွစ္ကြက္ေခၚ မင္းႀကီးကြက္တို႔ ျဖစ္သည္။ ၎အကြက္မ်ားကို စစ္တုရင္ပညာႏွင့္ သံုးပံုဖဲတို႔တြင္ ေလ့လာႏိုင္သည္။ (ဥပမာ-သံုးပံုဖဲရွိ ကုတင္၊ ဆင့္စာ၊ မဲအိုး၊ ေ၀ါ၊ ရင္း၊ ထင္ အစရွိသည္တို႔ျဖစ္သည္။ ပံုမ်ားကို အခက္အခဲေၾကာင့္မေဖာ္ျပႏိုင္သည္ကို ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)

စစ္တုရင္ကြက္၊ သံုးပံုဖဲကြက္မ်ားကို ေျမေပၚ၌ ခ်ဆဲြကာ သတ္မွတ္ထားေသာေနရာမ်ားတြင္ ေျခခ်၍ အမွားအယြင္းမရွိပဲ ျမန္ဆန္သြက္လက္စြာ ေျခရုပ္ေျခသိမ္းမ်ားစြာျဖင့္ လႈပ္ရွားကစားႏိုင္ေအာင္ က်င့္ရသည္။

ထို႔ျပင္ပဲြေက်ာင္းလက္ေ၀ွ႔ပညာႏွင့္ ဗန္တိုလက္သိုင္းပညာတို႔တြင္ အားၿဖိဳျခင္းကိုးမ်ိဳး၊ အားလႊဲျခင္းသံုးမ်ိဳး ဟူ၍ရွိသည္။ ရန္သူ၏ အ႐ွိဳက္ႏွင့္ခ်က္ကို ကန္ထိုး၍ အားၿဖိဳျခင္း၊ ေက်ာရိုး၊ ခါးဆစ္ကို ကန္ေက်ာက္၍ အားၿဖိဳျခင္း၊ လည္မ်ိဳႏွင့္ ကပ္ပယ္အိတ္ကို တစ္ခ်ိန္တည္း တိုက္ခိုက္၍ အားၿဖိဳျခင္း၊ ႏွစ္ဖက္ေသာ ေပါင္တန္ကုိ ထိုးႏွက္၍ အားၿဖိဳျခင္း၊ ခ်ိဳင္းၾကားႏွစ္ဖက္ကိုထိုး၍ အားၿဖိဳျခင္း၊ ဒူးဆစ္၊ တံေတာင္ဆစ္ကို ထိုးရိုက္ကန္ေၾကာက္၍ အားၿဖိဳျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ အတြင္းအျပင္ ေ၀့၀ိုက္၍ ရန္သူ၏အားကိုလဲႊျခင္း၊ ပင့္ထုတ္ဖိပုတ္၍အားလႊဲျခင္း၊ တြန္းပုတ္၍ အတြင္းအျပင္ကို တိုက္ဖ်က္၍ အားလႊဲျခင္းစေသာ အားလဲႊျခင္း သံုးမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ေရွးျမန္မာ႔ပဲြေက်ာင္းသားမ်ားသည္ စိတ္ဓါတ္တည္ၿငိမ္၍ မိမိတို႔၏သိုင္းပညာရပ္မ်ား ထက္ျမက္ေအာင္ သမာဓိက်င့္စဥ္ကိုက်င့္ရသည္။

နဖူးအား”လ”အကၡရာ၊ ညာပခံုး”ယ”၊ ဘယ္ပခံုး”၀”၊ ညာလက္”ဟ”၊ ဘယ္လက္”သ”၊ ညာဒူး”ည”၊ ဘယ္ဒူး”င”၊ ဘယ္ေျခဖ်ား”အ”၊ ညာေျခဖ်ား”င”၊ ရင္၀အား”သုည(၀)”ဟုမွတ္ရ၏။

မိမိ၏စိတ္ကို သုညေနရာသို႔ ပို႔ထားပါ၊ ဘာကိုမွ အာရံုမျပဳပါႏွင့္။ သုညသက္သက္၊ ဗလာသက္သက္ထားပါ။ “လ”လို႔ေအာ္ရင္ စိတ္ကို နဖူးကိုေ႐ႊ႕လိုက္ပါ။ “၀”လို႔ေအာ္ရင္ စိတ္ကို ဘယ္ပခံုးကိုေ႐ႊ႕ပါ။ လူတစ္ေယာက္က ိုေရွ႕မွေအာ္ခိုင္းၿပီး က်င့္ပါ။ ေအာ္ေသာသူက ျဖည္းျဖည္းေအာ္၍ အကၡရာတစ္ခုႏွင့္တစ္ခုၾကား အခ်ိန္ညီမွ်ေအာင္ ေခၚေပးရမည္။

ပဲြေက်ာင္းသားမ်ားသည္ တိုက္ခိုက္ရာ၌ “စ”ဟူေသာ အကၡရာကို အသံလံုၿပီး အသံကို တိခနဲျပတ္ခနဲျဖစ္ေအာင္ ေအာ္ၿပီးမွ တိုက္ခိုက္ၾကသည္။ ရန္သူႏွင့္ ရင္တိုက္ခိုက္သည့္အခါ မိမိအသံသည္ လက္နက္တစ္ခုကဲ့သို႔ အားကိုးရသည္။ ” စ”ဟူေသာအသံကို ရင္ေခါင္းမွအသံႏွင့္ လည္ဖ်ားမွအသံ ေပါင္း၍ထုတ္ရ၏။ ၿပီးလွ်င္ လည္ကိုအစ္ေစ၍ အသံကိုျဖတ္ပစ္ရ၏။ အသံကိုစာျဖင့္ ေရးျပ၍ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ မည္မွ်အင္အားရွိ၍ အစြမ္းထက္ေသာအသံျဖစ္ေပၚလာမည္ကို ကိုယ္တိုင္ေလ့က်င့္ၾကည့္ပါဟုသာ ေျပာလိုပါသည္။ (စကားခ်ပ္ – တိုက္ခိုက္ေရးပညာေလ့က်င့္သူမ်ား သည္ အဟန္႔ေကာင္းရန္လည္း လိုအပ္သည္။ မိမိ၏ မ်က္လံုးအၾကည့္၊ အသံ၊ ကိုယ္ေနဟန္ထားႏွင့္ ေအးေဆးတည္ၿငိမ္မႈတို႔သည္ တစ္ဖက္ရန္သူအား ရွိန္သြား၊ တန္႔သြားေအာင္ ေလ့က်င့္ထားရေပမည္။)

ျမန္မာတို႔၏ သိုင္းပညာရပ္မ်ားတြင္ တိရစၧာန္တို႔၏ဟန္ျဖင့္ တိုက္ခိုက္ရေသာပညာမ်ားလည္းရွိသည္။ တခ်ိဳ႕ကို ျမန္မာ႔အကပညာရပ္မ်ားတြင္ ျမွဳပ္ႏွံထားသည္။

တစ္ဖက္ရန္သူ၏ ထိုးႏွက္ခ်က္ကို လက္ႏွစ္ဖက္ျဖင့္ ကာ၍ဖ်က္ပစ္ႏိုင္ေသာ လက္ဆစ္လွည့္အက၊ ကိႏၷရာေက်ာက္ၾကည့္ဟန္အက၊ လိမ္ထားေသာလက္မ်ားကို အလိုက္သင့္ေျဖထုတ္ႏိုင္ေသာ ဆီမီးခြက္အက၊ တစ္ဖက္ရန္သူအားေခါင္းတြင္စိုက္ထားေသာ ဆံထံုးျဖင့္ လက္တစ္ဖက္ျဖင့္ ပစ္ေပါက္ျခင္း၊ လက္ႏွစ္ဖက္ျဖင့္ ပစ္ေပါက္ျခင္းျဖင့္ တိုက္ခိုက္ေသာ ပန္းစိုက္အကႏွစ္မ်ိဳး၊ တစ္ဖက္ရန္သူ၏ တိုက္ကြက္ကို ပုတ္ႏိုင္ပယ္ႏိုင္ေသာ မွန္ေတာ္႐ွဳအက၊ တစ္ဖက္ရန္သူ၏ လည္မ်ိဳႏွင့္မ်က္လံုးကို ထိုးေဖါက္ႏိုင္ေသာ ေက်ာက္ေကာက္အက၊ တစ္ဖက္ရန္သူ၏ ေျခေထာက္အား ကန္ခ်ိဳးသည့္ တစ္ပင္တိုင္ကကြက္၊ တစ္ဖက္ရန္သူအားတိုက္ခိုက္ရင္း သြက္လက္ စြာေရွာင္တိမ္းႏိုင္သည့္ မင္းသားလက္အက၊ ရန္သူကိုေက်ာေပး၍ တံေတာင္ႏွင့္တြက္သည့္ အေတာင္ပံခတ္၍ ကေသာငွက္အက အစရွိသည္ျဖင့္ပါ၀င္၏။

ဂဠဳန္၊ ေၾကာင္၊ ဗ်ိဳင္း၊ စြန္၊ ေမ်ာက္၊ ေျမြစေသာ တိရစၧာန္တို႔၏ဟန္ျဖင့္ တိုက္ခိုက္ေသာပညာမ်ားမွာလည္း တိုင္းတစ္ပါးပညာမ်ားမဟုတ္ ေရွးျမန္မာ႔ပညာစစ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ (မွတ္ခ်က္။    ။ယခုကၽြန္ေတာ္တင္ျပထားတဲ႔ ပဲြေက်ာင္းပညာအက်ဥ္းဟာ ဆရာမင္းသိခၤေရးသားခဲ့တဲ႔ “ေျပာထံုးျဖစ္ေအာင္ငနက္ေခါင္” စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ထားျခင္းပါ။ သံုးပံုဖဲ၊ စစ္တုရင္ကြက္၊ အကဟန္မ်ားအား ပံုႏွင့္တကြ ေလ့လာလိုသူမ်ား “ေျပာထံုးျဖစ္ေအာင္ငနက္ေခါင္” စာအုပ္ကိုသာ ရွာေဖြဖတ္ရၾကပါလို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ပါတယ္ဗ်ာ။)

 ဗဟုသုတရေစရန္ႏွင့္ ေလ့က်င့္လိုသူမ်ား အဆင္ေျပေစရန္အတြက္ မွတ္သားထားသည္မ်ားမွ ပဲြေက်ာင္းပညာအက်ဥ္းကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္။

႐ႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ။

ယခုေဆာင္းပါးကို ebook အေနနဲ႔ ရယူလိုပါက ဒီေနရာမွာ Download ရယူႏိုင္ပါတယ္။

8 thoughts on “ဂါမ၀ါသီပဲြေက်ာင္း လက္ေ၀ွ႔၊ သိုင္းအတတ္ပညာ အက်ဥ္း

  1. ကိုေအာင္သူေရ
    အခုလို ဖတ္မွတ္ခြင့္ရတာ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီးတင္ပါတယ္ဗ်ာ။
    ျမန္မာ့စစ္တုရင္ပညာ အေၾကာင္းသိလိုသူမ်ား http://alinnsaytaman.wordpress.com/2012/08/16/ျမန္မာ့စစ္တုရင္/ တြင္ သြားေရာက္ၾကည့္ရႈႏိုင္ပါသည္။

  2. အခုလို ဖတ္မွတ္ခြင့္ရတာ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီးတင္ပါတယ္

  3. ကေနာ့္အတြက္ေတာ့ . . . ေရငတ္တုန္း ေရတြင္းထဲ က် ဆိုသလိုပါပဲ အစ္ကိုေရ . . .

  4. တန္ဖိုးရွိလွပါသည္ ဆက္လက္ေရးသားေဖၚျပရင္ တိုင္းျပည္အက်ိဳးသယ္ပိုးနိုင္ပါေစ

  5. Pingback: Page Layout ျပင္ထားေသာ စာအုပ္မ်ားႏွင့္ ေဆာင္းပါးမ်ား | Thaing Wizard

  6. ​ေက်းဇူးတင္​ပါတယ္​ဒါမ်ိဳးကို႐ွယ္​လို၇​ေအာင္​fbမွာ​ေ၇းသင္​့ပါတယ္​။ဗမာဆိုတာဘာမွန္​းမသိတဲ​ေကာင္​​ေတြသိ​ေစခ်င္​လွပါတယ္​

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s